Consulent Inkomen
- Oosterwolde
- Parttime, 32 uur
- HBO
De gemeente Ooststellingwerf is op zoek naar een consulent inkomen
De gemeente Ooststellingwerf heeft ’t! In onze groene gemeente kun je heerlijk wonen, werken en ontspannen in een landelijke omgeving. Met 25.000 hectare en evenzoveel inwoners, is er volop ruimte voor iedereen: voor bewoners, ondernemers, bezoekers en natuurlijk medewerkers.
Voor het team Werk en Inkomen zijn wij op zoek naar een
Consulent Inkomen (32 uur per week)
Wat houdt ’t in?
Als Consulent Inkomen ben je een specialist op het gebied van de Participatiewet en sociale zekerheidswetgeving. Je beoordeelt aanvragen voor inkomensondersteuning zoals bijstandsuitkeringen, bijzondere bijstand en minimaregelingen. Je volgt ontwikkelingen in wet- en regelgeving op de voet en zorgt ervoor dat je kennis altijd up-to-date blijft. Bij het beoordelen van elke aanvraag kijk je niet alleen naar de papieren feiten, maar ook naar de context en persoonlijke situatie van de inwoner. Je hebt het vermogen om je in te leven in de wereld van de inwoners, wat je helpt om iedere aanvraag vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en zo tot een weloverwogen beslissing te komen.
Je beoordeelt aanvragen op rechtmatigheid, zoals voor de Participatiewet, IOAW en bijzondere bijstand. Bij aanvragen voor levensonderhoud ga je, samen met de casemanager werk, op huisbezoek bij de inwoner. Dit persoonlijke contact helpt je om een volledig beeld te krijgen van hun inkomens-, woon- en vermogenssituatie, zodat je een goed onderbouwde beslissing kunt nemen. Je geeft tijdens huisbezoeken uitleg over de aanvraag, rechten, plichten en mogelijke verdere hulp.
Daarnaast signaleer je knelpunten zoals werkloosheid of schulden. Waar nodig verwijs je door naar relevante hulp- en dienstverlening, zoals schulddienstverlening of budgetbeheer. Jouw beslissingen leg je juridisch correct vast in rapportages, zodat ze goed onderbouwd en helder zijn. Samenwerking met andere afdelingen en organisaties is cruciaal om de inwoner optimaal te ondersteunen.
Ben je een trainee? Dan leiden we je intern op en begeleiden je, zodat je de kans krijgt om uit te groeien naar een allround inkomensconsulent.
Past ’t bij jou?
- Je bent empathisch, analytisch en communicatief sterk;
- Je hebt kennis van de Participatiewet en sociale zekerheidswetgeving en houdt deze up-to-date;
- Je beoordeelt aanvragen zorgvuldig en kunt je goed inleven in de situatie van de inwoner;
- Je hebt sterke adviesvaardigheden en begeleidt inwoners op een duidelijke manier;
- Je plant en organiseert je werk goed en bewaakt de voortgang nauwkeurig;
- Je hebt minimaal hbo-niveau en bent zelfstandig, oplossingsgericht, flexibel en een fijne collega.
Ooststellingwerf heeft ’t
Inwoners van de gemeente Ooststellingwerf zijn redelijk nuchter en praktisch. Dat zie je terug op ons gemeentehuis. We steken de handen uit de mouwen om te helpen; om echte oplossingen te bieden die het verschil maken voor onze inwoners. Het begint met goed luisteren en eindigt met effectief handelen. We zijn niet alleen betrokken, maar ook goed op de hoogte van wat er speelt in onze gemeenschap. We zijn altijd bereid om mee te denken met nieuwe initiatieven, maar zoeken daarbij wel naar een breed draagvlak. Participatie van onze inwoners vinden we heel belangrijk.
Als medewerker ben je vrij om jezelf te zijn, gesteund door een belangstellende omgeving. Hier draait het niet alleen om het werk, maar ook om plezier en hoe ’t met je gaat!
Je staat er niet alleen voor. Onze teamleden zijn loyaal en staan klaar om elkaar te ondersteunen. Samenwerken zit in ons DNA en dat merk je elke dag, ook in drukke tijden.
Bij ons krijg je de ruimte die je nodig hebt. Ruimte om te groeien, te leren en jezelf te ontwikkelen als professional. Ook als startende ambtenaar ben je hier op je plek! We vertrouwen op jouw expertise en talent, waardoor processen soepel en efficiënt verlopen in onze overzichtelijke organisatie.
Door samen te werken met andere gemeenten, zoals Opsterland en Weststellingwerf, houden we een frisse en open blik. Samen staan we sterker, met behoud van onze zelfstandigheid.
Dit levert ’t op
Op dit moment is het salaris maximaal € 4.297,- per maand (schaal 8) bij een 36-urige werkweek. Dit is exclusief een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05%, thuiswerkvergoeding en een reiskostenvergoeding woonwerkverkeer van € 0,23 per kilometer.
Wij bieden jou een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar. We hebben de uitdrukkelijke intentie om aansluitend een vast dienstverband aan te gaan bij goed functioneren.
Weet je ’t al?
Ben je overtuigd en wil je direct solliciteren? Welkom. Reageren kan via deze link tot en met woensdag 6 november 2024. De eerste gespreksronde staat gepland op maandagmiddag 11 november 2024.
Voor meer informatie over de functie, kun je contact opnemen met Yvonne Wanink, teamleider tel: 0516 56 63 98. Voor informatie over onze arbeidsvoorwaarden en de wervingsprocedure kun je bellen met HR-adviseur Secil Ozbey, HR-adviseur. Haar telefoonnummer is 06 57 35 63 51.
Direct solliciteren
Heb je interesse in deze vacature? Stuur je CV en motivatie in. We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.
De sollicitaties moeten uiterlijk 06-11-2024 binnen zijn.
Bakkie doen?
Kom je liever eerst een kopje thee of koffie drinken om de functie te bespreken? Je bent van harte welkom! Neem contact op met Yvonne Wanink via t:0516 56 63 98.
Heb je vragen of wil je meer weten
Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Yvonne Wanink
t: 0516 56 63 98.
Veer meer informatie over onze arbeidsvoorwaarden en wervingsprocedure met HR- adviseur
Hillie Kroes t: 06-21 54 68 90 of Secil Ozbey t: 06-57 35 63 51