In februari verhuisde het Gebiedsteam van de gemeente Ooststellingwerf van het gezondheidscentrum aan de Brink naar het gemeentehuis in Oosterwolde. Een maand later begonnen Hulya Yildiz en Geke Kamstra als het nieuwe Frontoffice van het Gebiedsteam. Zij zitten in de publiekshal voor de vrije inloop, nemen de telefoon aan en beantwoorden mails van inwoners. Maar wat kan het Frontoffice Gebiedsteam betekenen voor inwoners? “Wij zijn eigenlijk het eerste contact van inwoners met het Gebiedsteam”, vertelt Geke. “Wij horen vragen van inwoners aan en schatten dan in wat nodig is om diegene zo goed mogelijk te helpen”, vult Hulya haar aan.

“Geen vraag is te gek”, vertelt Geke. “Inwoners schamen zich soms voor hun situatie of weten niet zo goed wie hen eigenlijk kan helpen. Als Frontoffice horen wij je verhaal aan en kijken we samen naar de volgende stap. Heb je al contact met een consulent van het Gebiedsteam? Dan brengen we jullie weer met elkaar in contact. Soms kunnen we dingen ook direct afhandelen, zoals het invullen van een formulier”, benadrukt Geke.

Met welke vragen kom je bij het Gebiedsteam?

Het Gebiedsteam kan inwoners van Ooststellingwerf ondersteunen met vragen over geld, opvoeden, zorg voor jezelf of iemand anders. “We zien bijvoorbeeld veel mensen die hulp nodig hebben met vervoer naar afspraken in het ziekenhuis. Of inwoners die huishoudelijke hulp en hulpmiddelen nodig hebben. Per inwoner en vraag kijken we wat er mogelijk is. Vanuit de Wmo kunnen er dingen worden ingezet, maar dit lukt niet altijd. Dat kunnen we dan ook uitleggen. Toch heb ik liever dat iemand het eerst bij ons komt vragen, in plaats van ervanuit gaan dat iets niet kan. Als wij niet de oplossing kunnen bieden, kunnen we vaak wel doorverwijzen naar organisaties die mogelijk wel kunnen helpen”, vertelt Hulya.

Direct een consulent spreken

Hulya en Geke kunnen zelf een heel aantal vragen beantwoorden. Maar als er inhoudelijk iets besproken moet worden, kunnen zij per direct collega’s van het Gebiedsteam erbij roepen. “Je kunt dan gelijk met een consulent je vraag of probleem bespreken. Dit hoeft niet in de publiekshal van het gemeentehuis, maar hiervoor hebben we aparte kamers ingericht”, benadrukt Hulya. “We zijn er voor de inwoners en zij mogen die ruimte ook zeker pakken. Het doel is dat de inwoner weer zelf verder kan, zonder onze hulp. Dat is uiteindelijk waarom we ons werk doen. Om inwoners van Ooststellingwerf te helpen waar we kunnen. Dat geeft ons energie!”, vertelt Geke trots.

Gebiedsteam Ooststellingwerf

Als Gebiedsteam zetten we ons in voor iedereen die een steuntje in de rug kan gebruiken. Of dit nu op het gebied is van geld, opvoeden, zorg of iets anders. Heb je vragen? Of kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op. Dit kan door te bellen naar (0516) 820 100, te mailen naar GBT@ooststellingwerf.nl of door langs te komen. Elke werkdag heeft het Gebiedsteam een vrije inloop van 9.00 – 13.00 uur in het gemeentehuis, ‘t Oost 11, 8431LE in Oosterwolde. Hulya, Geke en andere collega’s van het Gebiedsteam helpen je graag verder.