Bijna 1300 inwoners van de gemeente Ooststellingwerf hebben een burgerpeiling ingevuld. De resultaten van deze steekproef laten zien hoe inwoners de dienstverlening van en het samenleven in de gemeente Ooststellingwerf ervaren.  Uit de representatieve burgerpeiling blijkt dat bijna 80 procent van de inwoners tevreden is met het leven.

Het gevoel van veiligheid is daarnaast groot. Bij zorgen weet meer dan driekwart van de inwoners waar ze terecht kunnen. Inwoners van de gemeente zijn erg behulpzaam. Zo zijn ze erg actief als het gaat om vrijwilligerswerk. De groep 55+ is hierbij sterk vertegenwoordigd. Verder wil 13% van de inwoners  die momenteel geen vrijwilligerswerk doet wel actief worden als vrijwilliger. Ook heeft drie op de vijf inwoners in het afgelopen jaar voor iemand gezorgd. Vrijwel alle inwoners (alle leeftijden) zijn bereid de buren te helpen. 84% van de ouders zegt de opvoeding zonder hulp goed aan te kunnen. De algemene indruk van de dienstverlening van de gemeente is goed. De dienstverlening wordt beoordeeld met een 7,2.

Aandachtspunten

De burgerpeiling leverde ook aandachtspunten op. Ruim twee op de vijf inwoners wil meer bewegen en denkt als oplossing aan bijvoorbeeld meer beweegmogelijkheden in de buurt, waar men geen lid hoeft te worden. Eén op de tien inwoners geeft aan overbelast te zijn door de zorg voor een ander. Vooral jongere inwoners (18-36 jaar) missen gezelligheid en sociaal contact. Inwoners van 18 tot 36 jaar geven, vaker dan oudere inwoners, aan zich soms of vaak eenzaam te voelen.  Op de vraag wat hun levensgeluk belemmert antwoordt 10 % veel last te hebben van een minder goede lichamelijke gezondheid en nog eens 26% zegt daar een beetje of soms last van te hebben. Ouderen vinden dat de gemeente niet altijd rekening houdt met de ouderen. Als verbetermogelijkheden noemen zij bijvoorbeeld meer verlichting en bankjes, één aanspreekpunt voor vragen, meer informatie op papier in plaats van digitaal en meer woonmogelijkheden voor ouderen. Volgens een deel van de deelnemers aan de peiling kan de dienstverlening van de gemeente worden verbeterd door duidelijker te zijn in de informatievoorziening, zoals de status en duur van de afhandeling.

De rapportage van de Burgerpeiling is te vinden op onze website en geeft de resultaten voor geheel Ooststellingwerf en per dorp.

Hoe verder?

‘Wij zijn blij te horen dat het overgrote deel van onze inwoners tevreden is met het leven in Ooststellingwerf,” aldus wethouder Esther Verhagen. “Maar laten we ons ook vooral focussen op de aandachts- en verbeterpunten. Het gaat er nu om wat we als gemeente Ooststellingwerf met de resultaten gaan doen. De resultaten zijn vastgelegd in de rapportage ‘burgerpeiling Ooststellingwerf 2020’.  Het vergt nu een vertaling van deze rapportage: wat zien we, wat gaat goed, wat valt op, wat gaan we er mee doen. Hier werken we de komende periode aan, samen met de raad.” Inwoners kunnen dit later dit jaar lezen op de website van de gemeente en in de lokale media. De peiling op de onderwerpen Samenleven en Dienstverlening is ook een nulmeting, zodat de gemeente ook kan toetsen of de verbeteringen aanslaan.