Wil je, in deze tijd van crisis, graag iets doen voor een ander? Of heb je juist behoefte aan iemand die naar je luistert of een boodschap haalt? Het platform ‘Vraagelkaar’ brengt vraag en aanbod samen. Steeds meer inwoners van Ooststellingwerf maken er gebruik van. Dat verbaast wethouder Esther Verhagen niet: “Ooststellingwervers staan voor elkaar klaar. Het is dan ook heel mooi om te zien dat corona dat niet vermindert, maar juist vergroot. Ondanks dat mensen niet meer fysiek bij elkaar kunnen komen, weten ze elkaar toch te vinden en blijven ze elkaar helpen. Dat is van onschatbare waarde.”

Saskia Hakze (37) uit Appelscha is maatschappelijk zeer betrokken. Zo werkt ze onder andere altijd mee aan de kerstbelevingstocht in het dorp en ze begeleidt op manage RCA op vrijwillige basis mensen met een beperking die graag paard willen rijden. Door de coronacrisis liggen al haar maatschappelijke projecten op dit moment echter stil, maar dat weerhoudt Saskia er niet van om zich voor een ander in te zetten. “Ik heb mij aangemeld bij het platform ‘Vraagelkaar’. Zelf ben ik fit en gezond. Ik heb een fiets en een auto. Ik wil dus graag mijn steentje bijdragen om anderen te helpen die minder fit en mobiel zijn.”

Via de website van Vraagelkaar kan iedereen zich aanmelden. Vervolgens kun je aangeven waar je behoefte aan hebt of wat je wilt doen voor een ander, bijvoorbeeld een boodschap, een hond uitlaten of juist een fijn telefoongesprek. “In vind ‘Vraagelkaar’ een heel mooi initiatief. Door het coronavirus kom je op dit moment minder mensen tegen, maar zo kun je toch met elkaar in contact blijven en een helpende hand bieden waar dat nodig is.”

Ook Steve Bergsma (29) uit Oosterwolde maakt gebruik van ‘Vraagelkaar’. “Een paar maanden geleden heb ik mij al aangemeld, met name voor mijn moeder. Zij heeft weinig sociale contacten. Via ‘Vraagelkaar’ hebben we buurtbewoners gevonden waarmee ze een spelletje kan gaan doen of een stukje wandelen. Ik zag dus al snel de meerwaarde van dit platform in.”

Besteedt Steve als voorzitter van Stichting De Kortsluiting normaliter veel tijd aan het organiseren van evenementen in Ooststellingwerf, door de coronacrisis liggen al deze werkzaamheden nu stil. “Maar juist nu is het belangrijk om bezig te blijven voor de medemens. Daarom maken wij als De Kortsluiting nu ook gebruik van ‘Vraagelkaar’. Via dit platform kunnen we onder andere mensen helpen die eenzaam zijn. Even een belletje om te vragen hoe het met iemand gaat of een boodschapje voor iemand verzorgen die niet meer de deur uit mag of durft.”

Hij roept dan ook iedereen op om zich aan te melden bij dit platform. “Juist in deze tijd is het belangrijk om verbinding met elkaar te houden. Niets ergers dan een isolement. Maak dus gebruik van ‘Vraagelkaar’.” De website is te vinden via Vraagelkaar. 

Bekijk het filmpje over Vraagelkaar