Dag van de kandidaatstelling

Alle politieke partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezing op 18 maart 2026 moeten een kandidatenlijst inleveren. Dit moet op de dag van de kandidaatstelling: maandag 2 februari 2026.

Het inleveren van de kandidatenlijst gebeurt bij het centraal stembureau van de gemeente Ooststellingwerf. Het centraal stembureau controleert de kandidatenlijsten en bijbehorende documenten.

Meld je partij aan!

Voor het inleveren van de kandidatenlijsten wordt op de dag van de kandidaatstelling een afspraak gemaakt. Meld daarom je politieke partij aan bij de projectgroep verkiezingen. Dit kan via verkiezingen@ooststellingwerf.nl.

Door het aanmelden van je partij weet de projectgroep verkiezingen welke partijen mee willen doen aan de verkiezing én dus een kandidatenlijst moeten inleveren. Door het maken van afspraak is voor elke politieke partij voldoende tijd om de documenten in te leveren. Missen er documenten? Als partij krijg je 2 dagen de tijd om verzuimen te herstellen.

Documenten die nodig zijn op de dag van de kandidaatstelling

De volgende documenten levert iedere partij in op de dag van kandidaatstelling:

Kandidatenlijst (model H-1)

De kandidatenlijst wordt aangemaakt met het programma Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV2020-PP). Dit wordt beschikbaar gesteld door de Kiesraad, hierover volgt later meer informatie. 

Op de kandidatenlijst staan de namen van de kandidaten in gewenste volgorde en gekozen schrijfwijze. Het Kiesbesluit (artikel H2 schrijft voor op welke manier de kandidaten vermeld worden.

Instemmingsverklaring van elke kandidaat op de kandidatenlijst (model H-9)

Een kandidaat kan niet zonder toestemming op de lijst worden gezet. Daarom is van elke kandidaat een ingevulde en ondertekende instemmingsverklaring nodig.

Kopie van de voor- en achterkant van alle kandidaten die op de kandidatenlijst staan

Geldig identiteitsbewijs van de inleveraar

Extra documenten

Voor alle partijen die nog geen zetel hebben in de gemeenteraad óf voor het eerst meedoen met de gemeenteraadsverkiezing zijn nog een aantal extra documenten nodig.

Inleveren van minimaal 20 ondersteuningsverklaringen

Een politieke partij die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen géén zetel heeft behaald óf voor het eerst meedoet, moet minimaal 20 ondersteuningsverklaringen inleveren.

Kiezers vanuit de gemeente Ooststellingwerf kunnen deze ondersteuningsverklaring vanaf 19 januari 2026 tot en met 2 februari 2026 afleggen aan de balie op het gemeentehuis. 

Waarborgsom betalen van € 225,-

Politieke partijen die nu geen zetel hebben in de gemeenteraad van Ooststellingwerf óf voor het eerst meedoen met de gemeenteraadsverkiezingen moeten een waarborgsom van € 225,- betalen. Een bewijs van betaling van de waarborgsom krijgt u nadat u € 225,- heeft overgemaakt. De waarborgsom moet uiterlijk 14 dagen voor kandidaatstelling zijn bijgeschreven op IBAN NL60BNGH0285006517 t.n.v. Gemeente Ooststellingwerf. Vermeld in de omschrijving ‘waarborgsom + naam politieke partij’.