U kunt een uitkering van de gemeente krijgen als u 55 jaar of ouder bent en stopt met uw werk als zelfstandige. Dit heet een IOAZ-uitkering. Deze uitkering krijgt u alleen als u onvoldoende inkomen hebt om van te leven.

U kunt de uitkering aanvragen als u moet stoppen als zelfstandige of uw eigen bedrijf verkoopt. U vraagt de uitkering aan bij de gemeente.

Hoe werkt het?

U kunt een IOAZ-uitkering krijgen als u voldoet aan enkele voorwaarden:

  • U bent gestopt of moet stoppen als zelfstandige.
  • U bent tussen de 55 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd.
  • U hebt onvoldoende inkomen om van te leven.
  • U hebt minimaal 10 jaar als zelfstandige gewerkt. Of u hebt minimaal 3 jaar als zelfstandige gewerkt en daarvoor 7 jaar in loondienst gewerkt.
  • U hebt 1225 uur of meer per jaar als zelfstandige gewerkt. Werkte uw partner ook mee in het bedrijf? Dan moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt in het bedrijf en uw partner minimaal 525 uur.
  • De winst uit uw bedrijf was de laatste 3 jaar, samen met eventuele andere inkomsten, minder dan € 25.909 bruto gemiddeld per jaar.
  • U kunt met uw bedrijf in de toekomst niet meer dan € 26.760 bruto per jaar verdienen. De gemeente onderzoekt dit.

Online check

U kunt ook een online vragenlijst invullen om te kijken of u in aanmerking komt voor een IOAZ-uitkering. Dit kan via www.ondernemersregelingen.nl/ooststellingwerf. Hier kunt u ook digitaal uw aanvraag indienen.

Wat moet ik doen?

U vraagt de IOAZ-uitkering aan bij de gemeente. Doe uw aanvraag vóórdat u stopt als zelfstandige. Binnen 1½ jaar na uw aanvraag moet u gestopt zijn als zelfstandige.

U ontvangt vanzelf bericht of u de uitkering krijgt.

Meenemen

U kunt uw aanvraag digitaal doen via www.ondernemersregelingen.nl/ooststellingwerf.

U kunt ook uw aanvraag persoonlijk doen op het gemeentehuis. Hiervoor maakt u eerst een afspraak door te bellen met 140516. Neem bij uw afspraak de volgende documenten mee:

  • identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner
  • bewijs burgerservicenummers van u en uw eventuele partner
  • bewijzen van inkomen van u en uw eventuele partner en kinderen
  • bewijzen van schulden van u en uw eventuele partner en kinderen
  • bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste 3 maanden van u en uw eventuele partner en kinderen
  • bewijzen van uw arbeidsverleden
  • eventuele bewijzen van de beëindiging van vorige uitkeringen
  • eventueel een echtscheidingsvonnis
  • de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaren
  • berekend vermogen (indien bekend)
  • berekende schuld
  • andere gegevens over uw vermogen

Hoe lang duurt het?

Nadat de gemeente uw aanvraag en alle gevraagde gegevens heeft ontvangen, krijgt u binnen 8 weken bericht. Deze termijn kan eenmalig met 8 weken worden verlengd. Van een eventuele verlenging ontvangt u bericht. De termijn van afhandeling bij de Ioaz is soms langer omdat de gemeente advies bij het Instituut Midden- en Kleinbedrijf inwint.

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Petra Werkman

Petra Werkman

Klantcontactmedewerker