• Uw verhuizing moet u doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen.
  • Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent.*

Bent u te laat met het doorgeven? Dan kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.

Verhuizen naar het buitenland (emigratie) geeft u op een andere manier door. Net zoals het verhuizen naar Nederland (immigratie). 

*Inschrijftermijn i.v.m. corona

Heeft u een oranje gebied moeten doorkruisen voor uw reis? Kom dan niet binnen 5 dagen langs, maar maak pas een afspraak na 10 dagen thuisquarantaine. 

Ik wil mijn verhuizing doorgeven (DigiD)

Hoe werkt het?

Wat moet ik doen?

Geef uw verhuizing door aan de nieuwe gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd. Wilt u het eerder doorgeven? Dit kan maximaal 4 weken voor de datum van verhuizing.

Let op:

Als u na de verhuizing aangifte doet van adreswijziging, dan is de datum van verhuizing de datum van adreswijziging. Dit moet dan wel binnen 5 dagen na verhuizing.

  • Doet u later aangifte? Dan is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente de officiële datum van adreswijziging.
  • Hebt u een verhuizing in de toekomst doorgegeven? Dan past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft. Dit is dan de datum van adreswijziging.

Zorg ervoor dat u alle gegevens geeft die de gemeente nodig heeft. Anders past de gemeente uw adresgegevens niet aan.

Meenemen

Persoonlijke aangifte

Doet u persoonlijk aangifte? Neem dan een geldig identiteitsbewijs mee. U kan hiervoor een afspraak maken.

Digitale aangifte

U hebt een DigiD inlogcode nodig om uw verhuizing digitaal door te geven. Klik vervolgens onder digitaal aanvragen op 'verhuizing' om uw verhuizing door te geven.

Schriftelijke aangifte

Doet u schriftelijk aangifte? Voeg een kopie van uw geldige identiteitsbewijs bij het formulier. Op het formulier zet u het volgende:

  • naam en geboortedatum van u en gezinsleden die meeverhuizen
  • uw oude adres
  • uw nieuwe adres en de datum van verhuizing
  • uw handtekening
  • kopie legitimatiebewijs

Briefadres

Een briefadres is een adres waarop u uw post kunt ontvangen wanneer u geen woonadres hebt. Neemt u een briefadres of gaat u bij iemand inwonen? U hebt dan een schriftelijke verklaring nodig waarin u aangeeft waarom u op een briefadres ingeschreven wilt worden.

Digitaal doorgeven

  • uw DigiD inlogcode

Persoonlijk doorgeven

  • uw geldige identiteitsbewijs

Schriftelijk doorgeven

  • uw handtekening op het formulier
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Aanvullende informatie

Als u niet tijdig uw verhuizing doorgeeft wordt er door de gemeente een onderzoek gestart. Als de gemeente u niet kan achterhalen kunt u worden uitgeschreven met onbekende bestemming.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Petra Werkman

Petra Werkman

Klantcontactmedewerker