Logo gemeente Ooststellingwerf

Welkom

Gefeliciteerd met je nieuwe baan bij de gemeente Ooststellingwerf.

We wensen je een succesvolle tijd toe met veel werkplezier!

Gemeentesecretaris Willem Mutter heet je welkom(externe link)

Op deze pagina vind je informatie die relevant voor je kan zijn in de tijd tot je begint in je nieuwe baan. Misschien niet geheel nieuw maar zinvol om nog eens na te kunnen lezen. Mocht je hierop nog onderwerpen missen dan horen we dat graag van je.

Ook als je nog vragen hebt of er lukt iets niet, bijvoorbeeld in het indiensttredingsproces, neem dan gerust contact op met je teamleider of HR adviseur.

Indiensttreding

Het arbeidsvoorwaardengesprek

Als je bij de gemeente Ooststellingwerf in dienst komt, heb je eerst een arbeidsvoorwaardengesprek met je teamleider en je HR adviseur. Daarin spreek je af wanneer je gaat beginnen, hoe je wordt ingeschaald en dergelijke. Ook wordt je uitgelegd hoe ons indiensttredingsproces werkt. Als het goed is heb je de uitnodiging voor dit gesprek inmiddels gehad.

Vragen? Vragen!

Heb je voorafgaand aan je eerste werkdag nog vragen? Stuur gewoon even een berichtje aan je nieuwe teamleider en/of je HR adviseur. 

  • Lees hieronder meer over youforce, verklaring omtrent gedrag (VOG) en integriteit.

Youforce

Na het arbeidsvoorwaardengesprek start je teamleider het digitale indiensttredingsproces op. Dit proces vindt plaats binnen Youforce, ons e-HRM systeem. 

Om jouw gegevens te kunnen invullen / uploaden is er binnen Youforce een persoonlijk inlogaccount aangemaakt waarvoor je inloggegevens ontvangt via email van de personeels- en salarisadministratie (PSA) in Weststellingwerf. De inloggegevens ontvang je meestal binnen een week. Als je na een week nog niets hebt ontvangen, neem dan gerust contact op met je teamleider of HR adviseur.

Als je in Youforce je account hebt aangemaakt, kun je naar de Self Service omgeving van Youforce gaan. In de Self Service omgeving staan een aantal formulieren voor je klaar om in te vullen en kun je gegevens zoals een foto of scan van je ID-bewijs uploaden. Aan jou het verzoek deze formulieren in te vullen en de gevraagde documenten te uploaden. Als je deze formulieren hebt ingevuld en ingediend, ontvang je automatisch na enkele dagen jouw arbeidsovereenkomst via de email. Het is daarom belangrijk dat je de formulieren zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen een week invult. Als je nog vragen hebt, kun je contact opnemen met PSA (tel.nr.: 0561 69 1455).

VOG

Als dat nodig is krijg je in het indiensttredingsproces de vraag om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te vragen. Jouw aanstelling is dan onder voorbehoud van het ontvangen van deze VOG. Je ontvangt een e-mail met hierin een link naar de aanvraag.

Je kunt de VOG aanvragen via MijnJustis. Je kunt daar inloggen met je DigiD en de unieke aanvraagcode die je ontvangt van PSA. Deze aanvraagcode is 30 dagen geldig. Na het invullen en bevestigen van de gegevens betaal je met iDEAL. De kosten voor de VOG zijn rond de € 30,-. Deze kosten kun je declareren via Youforce. Nadat je de VOG hebt ontvangen, kan je deze inscannen en uploaden via Youforce.

Integriteit en nevenactiviteiten

Integriteit

In één van de formulieren in Youforce wordt jou gevraagd een integriteitsverklaring te tekenen. Wij hechten grote waarde aan de integriteit van ambtenaren.

Met integriteit wordt bedoeld dat je je functie adequaat en zorgvuldig uitoefent, met inachtneming van je verantwoordelijkheden en de geldende regels. Als je een tijdje in dienst bent bij de gemeente word je uitgenodigd om de ambtseed of ambtsbelofte af te leggen. Met een belofte of eed spreek je uit dat je je realiseert wat het betekent om ambtenaar te zijn en je je daarnaar zult gedragen. Je zweert of belooft niet te frauderen, je niet te laten omkopen of niet vertrouwelijke informatie te lekken. Je zweert of belooft onder andere dat je onpartijdig handelt, je houdt aan de wet en dat de burger vertrouwen in je kan hebben. Het afleggen van de eed of belofte is geregeld in de ambtenarenwet en de CAO gemeenten.

Nevenactiviteiten

In het indiensttredingsproces in Youforce wordt je ook gevraagd nevenwerkzaamheden op te geven. Nevenwerkzaamheden kunnen diverse werkzaamheden zijn die je naast je functie verricht, betaald of onbetaald. Alleen die nevenwerkzaamheden moeten worden gemeld die de belangen van de dienst kunnen raken. De reden daarvan is dat je als ambtenaar geen nevenwerkzaamheden mag verrichten waardoor de goede vervulling van je functie of een goed functioneren van de openbare dienst, niet in redelijkheid is verzekerd. Dat kan tot problemen leiden als er een ontoelaatbare belangenverstrengeling kan plaatsvinden, als er situaties kunnen ontstaan waarin sprake is van botsing van belangen, er schade kan ontstaan aan het aanzien van jouw functie of wanneer jij door vervulling van de nevenwerkzaamheden onvoldoende beschikbaar bent of wordt voor jouw functie.

Werken bij de gemeente Ooststellingwerf

Locaties en werkplekken

Bij de gemeente Ooststellingwerf kun je werken op verschillende locaties in Oosterwolde. De grootste qua werkplekken is het gemeentehuis aan ’t Oost 11. De grootste qua oppervlakte is de Buitendienst aan de Nanningaweg. In het gezondheidscentrum aan de Brink werken de gebiedsteams.

  • Lees hieronder meer over de bereikbaarheid, het werken in coronatijd, het buddysteem en de OR en PV.

 

Bereikbaarheid en faciliteiten

Bereikbaarheid

Per auto
Bij de locaties zijn parkeerplaatsen vrij beschikbaar. Voor parkeren bij het gemeentehuis is er een parkeergarage onder het gemeentehuis. Als alle plekken daar vol zijn kun je parkeren op omliggende parkeerterreinen.

Op de fiets
Bij alle locaties zijn voorzieningen voor het stallen van je fiets.

Met het OV
Kijk voor de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en tijden op de reisplanner(externe link).

Faciliteiten

Op alle locaties is gratis koffie en thee beschikbaar. In het gemeentehuis vind je op de 2e etage een bedrijfsrestaurant met uitgebreide keuzemogelijkheden. Ook als je op de Brink of Nanningaweg werkt ben je daar natuurlijk van harte welkom tussen 12:00 uur en 13:00 uur. In verband met corona is het bedrijfsrestaurant tijdelijk gesloten.

Werken in coronatijd

We gaan weer open en gaan elkaar weer meer ontmoeten!

Hoe gaat dat bij ons eruit zien? Zoals gebruikelijk volgen we de landelijke richtlijnen en dat betekent dat:

  • Het thuiswerkadvies per direct wordt versoepeld: werk maximaal de helft van je werktijd op het gemeentehuis (indien je werk dat toelaat). Bespreek voordat je naar kantoor komt je aanwezigheid in je team/met je teamleider om teleurstelling (geen plek) te voorkomen. Als je een laptop hebt, neem je die mee. Niet elk bureau heeft vaste computer.
     
  • Vanaf 25 februari vervallen bij ons ook de anderhalve meter regel en de mondkapjesplicht. Het lunch café in het gemeentehuis gaat dan weer volledig open. Bijeenkomsten in het gemeentehuis en op externe locaties zijn dan weer mogelijk.
     
  • Omdat de kantine op de gemeentewerf wat aan de kleine kant is en een corona uitbraak bij de buitendienst cruciale bedrijfsprocessen (consignatie, riolering etc.) kan verstoren, heeft de manager Openbare Ruimte het mandaat om voor het gebruik van de kantine daar afwijkende regels te hanteren. 
     
  • Het dragen van een mondkapje in het gemeentehuis tijdens het lopen is niet meer verplicht. Wel liggen er mondkapjes bij de ingang voor de mensen die er wel eentje willen dragen. Zelftesten blijven beschikbaar voor mensen die preventief willen testen. Ook blijven de desinfectiepalen staan zodat je bij binnenkomst je handen kunt ontsmetten.  
     
  • Voor een aantal kwetsbare collega’s onder ons wordt dit echter een hele spannende tijd. Laten we daar rekening mee houden en begrip voor hebben. Dus blijf net als afgelopen twee jaar het gezonde verstand gebruiken. Corona is niet weg.
     
  • De basisregels blijven uiteraard van kracht: handen wassen, in elleboog hoesten, bij klachten thuisblijven en testen. Bij positieve test thuis in isolatie en vanaf 18 februari minimaal 5 dagen en 24 uur klachtenvrij.

Ventileren
Sinds het begin van de coronacrisis worden de drie werklocaties al continu volledig geventileerd. Het is niet nodig daarbij de ramen open te zetten. Doe je dat wel, denk er dan om dat je ze aan het einde van je werkdag ook weer sluit!

Terug van vakantie?
In een andere omgeving en in contact met andere mensen, loop je misschien meer risico op een besmetting. Maak je je zorgen als je weer aan het werk gaat? Laat je testen.

Hybride werken
Er wordt hard gewerkt aan het faciliteren van het hybride werken. Zo is er apparatuur onderweg om onze vergaderzalen klaar te maken voor hybride vergaderen. Ook hebben we een software nodig voor het reserveren van de werkplekken, hier zijn we mee bezig. 

Buddysysteem en intranet

Stel je eens voor, op je eerste werkdag wordt je voorgesteld aan je nieuwe buddy! Iemand aan wie je de komende 30 dagen alles mag vragen, die voor je klaarstaat, je ondersteunt en interesse in je toont. Dat wil toch iedereen! Dan duik je zonder zenuwen die eerste werkweken in.

Het buddysysteem zorgt ervoor dat je wordt gekoppeld aan een ervaren collega en samen het proces doorloopt. Om niet alle druk bij één medewerker neer te leggen, kunnen er meerdere medewerkers om de beurt een dag buddy zijn. Je teamleider regelt dit.

Een buddy zorgt voor een gevoel van vriendschap op de werkvloer, vertrouwelijkheid en persoonlijk contact. Allemaal zaken die juist nu belangrijk voor jou zijn. Bovendien kan jij je vragen die gaandeweg ontstaan, direct stellen.

Het  buddysysteem kan ook digitaal goed worden ingericht. Face to face gesprekken vervangen we door videobellen. Meekijken kan door je scherm te delen.

Intranet Stella

Centraal punt in het werken bij de gemeente Ooststellingwerf is het intranet Stella. Dus als je je collega’s hoort praten over Stella is dat niet een collega maar het intranet. Als je inlogt komt het Stella als eerste in beeld. Op Stella vind je informatie, oproepjes, vacatures. En ook pagina’s waar je lid van kunt worden en je eigen profielpagina.

Ondernemingsraad en personeelsvereniging

Ondernemingsraad

De Ondernemingsraad is een groep gekozen werknemers die namens alle werknemers overleg voert met de directie. Dat doet die OR niet alleen om de belangen van collega’s te behartigen, maar in het belang van het “goed functioneren van de organisatie in al haar doelstellingen”, zoals de wet dit zo mooi omschrijft.

Personeelsvereniging

"De Korfioen" is de personeelsvereniging van de gemeente Ooststellingwerf. De vereniging heeft als doel om de gemeenschapszin van haar leden te bevorderen. Dit doel proberen we onder meer te bereiken door het houden van bijeenkomsten en het organiseren van reizen en uitstapjes. Alle medewerkers die in vaste of tijdelijke dienst zijn bij de gemeente Ooststellingwerf, kunnen lid worden van de Personeelsvereniging. Wil je lid worden van "De Korfioen" dan kun je je aanmelden door het aanmeldformulier in Youforce in te vullen.

Arbeidsvoorwaarden

CAO

De arbeidsvoorwaarden zijn binnen de gemeente geregeld in de CAO gemeenten. Deze vind je op www.caogemeenten.nl(externe link) 
Daarnaast zijn er nog een aantal arbeidsvoorwaardelijke zaken die per gemeente worden geregeld. Deze vind je in het personeelshandboek. Het personeelshandboek kun je vanaf je eerste werkdag raadplegen op het intranet.

  • Lees hieronder verder voor informatie over inschaling, individueel keuzebudget (IKB) en werktijden.
Kinderen

Inschaling

Het takenpakket van jouw nieuwe functie is bij de gemeente Ooststellingwerf gewaardeerd en ondergebracht in een generiek functieprofiel. Uit deze waardering is een functieschaal voortgekomen. Deze functieschaal staat ook genoemd in de vacature waarop je hebt gereageerd. In het arbeidsvoorwaardengesprek bespreek je met je teamleider hoe jij wordt ingeschaald in de functieschaal. Ook is het mogelijk dat je in de aanloopschaal, één schaal lager, wordt ingeschaald als je nog niet voldoet aan alle eisen die de functie stelt.

Binnen de schaal word je ingeschaald in een periodiek. Deze periodiek wordt door de teamleider in overleg met jou bepaald op basis van je werkervaring en voorgaande salaris.

IKB

De CAO gemeenten kent het individueel keuze budget (IKB). Dit is een percentage van jouw bruto maandsalaris (op dit moment 17,05%) dat maandelijks naast jouw salaris voor jou wordt gereserveerd. Dit bedrag staat voor jou inzichtelijk in Youforce en kun jij naar eigen wens besteden. Dat betekent dat je het kunt opnemen wanneer je wilt. Het vakantiegeld is hier onderdeel van. Je ontvangt dus niet jaarlijks in mei vakantiegeld maar bepaalt zelf wanneer jij welk bedrag opneemt. Dat opnemen doe je zelf, via Youforce Flex Benefits.

Naast de mogelijkheid je IKB netto op te nemen kun je er ook nog meer mee. Je kunt namelijk je bruto IKB tegoed uitruilen voor reiskostenvergoeding, je kunt het gebruiken om je vakbondscontributie uit te ruilen of eens per 5 jaar de aanschaf van een fiets fiscaliseren. Voorwaarden vind je in het personeelshandboek, raadpleegbaar vanaf je eerste werkdag op het intranet.

Werktijden

Binnen de gemeente Ooststellingwerf kennen we flexibele werktijden. Natuurlijk is dat wat anders voor collega’s die in een rooster werken, zoals bij het team dienstverlening en in de buitendienst. Ook houd je natuurlijk rekening met de bezetting van je team waar dat nodig is.

Maar waar dat kan heb je zelf veel ruimte om flexibel om te gaan met je werktijden. We gaan uit van sturing op resultaat en niet op sturing van aanwezigheid. We kennen geen vaste begin-, eind- en pauzetijden.

Plaats- en tijdonafhankelijk werken is systeemtechnisch mogelijk. 

De organisatie van de gemeente Ooststellingwerf

De organisatie van de gemeente Ooststellingwerf

Het MT

De gemeente Ooststellingwerf kent 5 afdelingen:

  • Mens en Omgeving
  • Openbare Ruimte
  • Beheer en Registratie
  • Klant en Organisatie
  • Gebiedsteam

De managers van deze afdelingen en de algemeen directeur vormen samen het managementteam.

In het organogram kun je zien hoe de organisatie er uit ziet.

  • Lees hieronder meer over de OWO samenwerking en het bestuur.
Zorgen over iemand anders

De OWO samenwerking

De gemeente Ooststellingwerf werkt intensief samen met de gemeenten Weststellingwerf en Opsterland. Er is geen sprake van een fusie. Wel zijn een aantal afdelingen samengevoegd. Dat betekent dat in Ooststellingwerf twee OWO-teams (afdeling Beheer en Registratie) bestaan:

  • Team Backoffice Sociaal Domein (BOSD) voert voor alle 3 OWO-gemeenten de beschikkingen in het sociaal domein uit.
  • Team Belastingen en vastgoed informatie (BVI) voert voor alle 3 OWO-gemeenten de belastingen uit en beheert vastgoedinformatie.

In de gemeente Weststellingwerf (Wolvega) zijn de teams op het gebied van bedrijfsvoering geplaatst, zoals de teams personeels- en salarisadministratie (PSA), Informatie en automatisering (I&A) en financiële administratie (FA).

In Opsterland (Beetsterzwaag) is het team vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) geplaatst.

De OWO teams werken voor de drie OWO gemeenten met de verschillende beleidslijnen en werkprocessen die per gemeente door de lokale gemeenteraden zijn vastgesteld.

College, gemeenteraad en griffie

College

Het college van Burgemeester en wethouders bestaat uit:

  • Harry Oosterman (burgemeester)
  • Esther Verhagen (wethouder)
  • Fimke Hijlkema (wethouder)
  • Marcel Bos (wethouder)
  • Marian Jager-Wöltgens

Klik hier voor meer informatie over het college.

Gemeenteraad en griffie

Klik hier(externe link) voor meer informatie over de gemeenteraad en de griffie.

Checklist

Ready... Klaar voor de start?

  • VOG aangeleverd (indien van toepassing)
  • Arbeidsovereenkomst ontvangen
  • Afspraak met leidinggevende gemaakt over start (tijd, waar, wie ontvangt je?)
  • Telefoonnummer van contactpersoon bij de hand voor het geval dat het nodig is?

  • Lunch mee? Informeer eventueel wat de bedoeling is

  • Nagedacht over kort voorstelbericht op Intranet

  • Digitale (pas)foto uitgezocht voor plaatsing in telefoonboek op Intranet

  • Nagedacht over kort voorstelpraatje bij (online) overleggen in je eerste werkweken

Go! Je eerste werkdag

Veel plezier!