Ooststellingwerf onthult veteranenmonument bij gemeentehuis
Gemeente Ooststellingwerf en het Veteranencomité Ooststellingwerf hebben donderdag 25 juni een veteranenmonument onthuld bij het gemeentehuis in Oosterwolde. Het monument is een blijvend teken van waardering en erkenning voor veteranen uit de gemeente die zich hebben ingezet voor vrede, vrijheid en veiligheid.

Blijvende plek van erkenning
De onthulling vond plaats in aanwezigheid van veteranen, hun familieleden, genodigden en Commissaris van de Koning in Fryslân, Arno Brok. Na toespraken van de voorzitter van het Veteranencomité Ooststellingwerf, burgemeester Jack Werkman en de Commissaris van de Koning werd het monument officieel onthuld voor het gemeentehuis.
Met het monument krijgen de verhalen en ervaringen van veteranen een zichtbare plek in het hart van de gemeente. Het monument is bedoeld als plek van herinnering, ontmoeting en erkenning.
Burgemeester Jack Werkman: "Met dit monument spreken we onze waardering uit voor alle veteranen die zich hebben ingezet voor vrede, vrijheid en veiligheid. Het is een plek waar we kunnen stilstaan bij hun inzet en waar we hun verhalen kunnen blijven doorgeven aan volgende generaties."
Vrijheid niet vanzelfsprekend
Het monument herinnert eraan dat vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn. Juist in een tijd van internationale spanningen en oorlog in Europa vindt de gemeente het belangrijk om stil te staan bij de betekenis van vrijheid en bij de mensen die zich daarvoor hebben ingezet.
Met de onthulling beschikt Ooststellingwerf voortaan over een blijvende plek waar inwoners kunnen herdenken, ontmoeten en stilstaan bij de betekenis van veteranen voor onze samenleving.
