Uitkomsten cliëntervaringsonderzoek Wmo 2024
Gemeente Ooststellingwerf heeft een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd onder de cliënten die in 2024 een individuele maatwerkvoorziening hebben aangevraagd in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met de resultaten uit het onderzoek kan de gemeente beter bepalen hoe het beleid de Wmo-cliënten helpt op het gebied van zelfstandigheid, verbetering van de leefsituatie en het toekomstbeeld van de cliënt. In deze factsheet worden de belangrijkste resultaten van het onderzoek weergegeven.
De doelgroep bestond uit 717 cliënten: cliënten die toestemming hebben gegeven om te benaderen zijn uitgenodigd om mee te doen. Uiteindelijk hebben 94 cliënten (52,5% van de 179 benaderde cliënten) de vragenlijst volledig ingevuld waardoor de resultaten niet representatief zijn, maar richtinggevend.

Contact
78% wist dat ze iemand mee mochten nemen ter ondersteuning bij het gesprek. Het aanvragen van hulp werd als volgt ervaren:
- 65% vond dit weinig moeite kosten
- 25% neutraal
- 9% veel moeite
Respondenten zijn positief over het contact met de medewerker:
- 91% voelde zich serieus genomen
- 90% werd snel geholpen
- 89% zocht samen met de medewerker naar oplossingen
- 89% wist waar ze terecht konden met hun hulpvraag
Gemiddeld geven respondenten het gesprek met de gebiedsteammedewerker een 7,9. Daarnaast vond 87% het duidelijk welke onderwerpen tijdens het gesprek besproken zouden worden en ervaarde 77% het eerste contact met de gemeente als positief.
Hulp en ondersteuning
De meeste inwoners vinden dat hulp binnen twee tot drie weken moet starten.
De daadwerkelijke start van de hulp:
- Binnen twee weken: 26%
- Binnen drie weken: 44%
- Binnen één maand: 20%
- Langer dan één maand: 11% (terwijl slechts 1% dat wenselijk vindt)
Over het algemeen zijn cliënten tevreden over hun zorgaanbieder:
- KwadrantGroep Huishoudelijke Hulp: 8,3
- Taxi Kort Personenvervoer: 8,5
- Medipoint: 7,8

Kwaliteit en effect
- 91% krijgt de hulp zoals afgesproken
- 88% vindt dat de ondersteuning past bij de hulpvraag
- 88% is tevreden over de hulp die zij krijgen
- 87% vindt de kwaliteit van de hulp goed
- 75% kan door de hulp beter in de eigen woning blijven wonen
- 87% kan zich door de ondersteuning beter redden
- 79% kan beter de dingen doen die ze willen
- 81% ervaart een betere kwaliteit van leven door de ondersteuning
Meer weten?
Wilt u alle cijfers en details bekijken? Download dan de PDF met alle resultaten via de knop hieronder: